معرفی شغل کارمند آژانس هواپیمایی

در صورتی که به سفر و سیر و سیاحت علاقه مند هستید شغل کارمند آژانس هواپیمایی برای شما مناسب است . کارمند آژانس مسافرتی کارهایی از جمله فروش بلیط های داخلی و خارجی ، فروش تور ، رزرو هتل های داخلی و خارجی و در برخی آژانس های هواپیمایی کار ارائه خدمات ویزا ، خدمات VIP و CIP و .. را در حوزه ی مسئولیتش دارد و همچنین ممکن است مسئولیت برنامه ریزی برای سفرهایی از نوع تفریحی و کاری را نیز برعهده داشته باشد .

کارمند آژانس در مورد بلیط های متفاوت و نوع آنها و تورها و دیگر خدمات در آژانس برای مسافرت های کاری و تفریحی مسافر را مطلع می نماید . بسیار بهتر است که کارمند آژانس که با شهر ها و کشور های سیاحتی و زیارتی آشنا باشد تا بتواند راهنمای خوبی برای مسافر باشد و اطلاعات خوبی به او ارائه دهد . آشنایی با زبان های خارجی مانند انگلیسی و بعضا عربی از جمله نیاز هایی است که در این شغل برای تعامل با مسافر و کمک به او لازم است .

در بسیاری از موارد متصدی این شغل خانم ها می باشند و ساعات کاری این شغل معمولا به صورت تمام وقت است و معمولا کارمند موظف است در ساعات کاری لباس فرم مخصوص آژانس را به تن داشته باشد .

لزوما داشتن تحصیلات خاصی برای این شغل مورد نیاز نیست . البته در صورتی که افراد علاقه مند در رشته مرتبط تحصیل کرده و یا دوره های آموزشی این کار را دیده باشند ، در این شغل موفق تر خواهند بود . طبق نظر سنجی انجام شده کارفرمایان معمولا میزان علاقه ، اشتیاق ، ویژگی ها و مهارت های داوطلبان این شغل را برای انتخاب کارمند در نظر می گیرند . برای یافتن آگهی استخدام های مرتبط شما می توانید از سامانه فراکار استفاده کنید و به روزترین آگهی های استخدامی را مشاهده نمایید .

داوطلبان این شغل می توانند با شرکت در دوره های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی در قسمت فروش تور در آژانس مشغول به کار شوند . برای کار در بخش بلیط نیاز است تا در دوره های فروش بلیط شرکت نمایید که موسسات مختلفی از جمله مرکز آموزش هواپیمایی هما مسئول برگزاری این دوره ها هستند . پس از شرکت در این دوره ها و اخذ مدارک لازم شرایط لازم برای احراز این شغل را خواهید داشت .

به این نکته توجه داشته باشید که اجبارا داشتن مدرک خاصی برای این احراز صلاحیت این موقعیت شغلی لازم نیست اما اگر افراد علاقه مندِ دارای مدرک مرتبط با این شغل ، مشغول این کار شوند یا آموزش های لازمه برای این شغل را دیده باشند قاعدتا موفق تر خواهند بود . البته لازم به ذکر است که گرایش کارفرمایان در سال های اخیر به سمت جذب کارمندانی بوده است که در رشته هایی از جمله مدیریت گردشگری ، هتلداری و سایر رشته های مرتبط تحصیل کرده اند . همچنین کارمندانی که در بخش تور خارجی استخدام می شوند مهارت زبان انگلیسی از جمله مهم ترین مواردی است که داوطلبان و متقاضیان این شغل بایستی دارا باشند .

 حقوق کارمند آژانس هواپیمایی

حقوق کارمندان آژانس هواپیمایی معمولا در شروع حقوق پایه وزرات کار می باشد . مدیران آژانس ها برای ترغیب کارمندان برای فروش بیشتر برای هر فروش پورسانتی را نیز در نظر می گیرند که معمولا عددی بین هفت تا ده درصد می باشد . البته در این بین کارمندانی نیز هستند که با توجه به مهارت و سابقه حرفه ای خود هنگام استخدام از آژانس ها تقاضا می کنند که کل دریافتی آنان بر اساس میزان فروش باشد (حقوق پایه دریافت نکنند و فقط از هر فروش پورسانتی دریافت کنند) که در این صورت ممکن است تا حداقل سی درصد از هر فروش را نیز درخواست کنند .

 الگوی رفتاری و اخلاق حرفه‌ای

اولین قدم در جهت توسعه و حفظ گردشگری در هر مجموعه و مکان گردشی رعایت اصول رفتاری و اخلاقی مناسب با مسافر است . فردی که به ‌قصد رزرو تور و یا حتی صدور بلیط one way به آژانس مسافرتی مراجعه می‌کند ، اولین فردی که با او روبرو می‌شود ، کارمند آن آژانس است . به عبارتی می‌توان گفت کارمند آژانس مسافرتی نماینده‌ی هتل ، ایرلاین و اماکن گردشگری موردنظر فرد است و اگر کارمند آژانس هواپیمایی برخورد غیرحرفه‌ای با مسافر داشته باشد و ادب را رعایت نکند ، مثلا از حضور مسافر در آژانس به گرمی و با بلند شدن به پای مسافر برحسب ادب استقبال نکند و یا پشت تلفن بی‌میلی بخرج دهد و بدون انرژی پاسخ گوی مسافر باشد . و یا استانداردهای یک سفر را رعایت نکند به عنوان مثال: تور شبی را به مسافر پیشنهاد دهد که پرواز رفت آن ساعت ۲۳:۰۰ و برگشت آن پس‌فردا ساعت ۰۵:۰۰ بامداد باشد و در واقع مسافر یک روز در مقصد برای سفر داشته است ، ممکن است مسافر از سفر خود منصرف شود . پس کارمند آژانس اولین الگوی گردشگری در آژانس هواپیمایی به شمار می‌رود .

متأسفانه به‌طور مکرر در بین کارمندان آژانس به مواردی برمی‌خوریم که بسیار غیر حرفه‎ایست . زمانی که کارمند آژانس مسافر را مشتری نام می‌برد ، وقتی شخص مراجعه‌کننده به آژانس به‌جای مسافر مشتری نام‌گذاری می‎شود ، ناخودآگاه افکار به سمت نوعی دلالی هدایت می‌شود . به عنوان مثال کارمند گمان می‌کند: من کاسب هستم و ایشان مشتری من است . تا جایی که امکانش باشد سود بیشتری از وی می‌گیرم . در پی آن پس از ورود مسافر به مقصد گردشگری ، مسافر باکیفیت پایین خدمات و یا ضعف امکانات هتل و یا لیدر نسبت به هزینه‌ی پرداختی بابت تور مواجه می‌شود . با کارمند رزرو کننده تماس می‌گیرد و اعتراض می‌کند . و از مسافر گفتن و از کارمند انکار کردن . زیرا کارمند خود را فروشنده‎ای می‌پندارد که جنسش را فروخته و کارش با مشتری تمام‌شده و جنس فروخته‌شده پس‎گرفته نمی‌شود!

میزی که کارمند صدور تیکت و یا فروش تور پشت آن نشسته است کانتر نامیده می‌شود و کانتر حرمت دارد . پس حرمت کانتر خود را نگه‌دارید که مبادا مسافر با اعتراض و داد و بیداد حرمت کانتر شما را بشکند! خود را فروشنده و یا دلال و واسطه‌ی فروش فرض نکنید و مسافر را مشتری خود پندارید طوری ک فرض کنید تاجایی که می‌توانید از او پول دربیاورید . مسافر با مشتری زمین تا آسمان تفاوت دارد . مسافر حقوقی دارد که در هیچ صنفی این حجم از حق و حقوق مشتری برایش تعریف نشده است . فقط کافیست یک‌بار حقوق مسافر را نادیده بگیرید . آن‌وقت است که حتی اگر او فرصت و حوصله‌ی پیگیری از طریق مراجع را نداشته باشد؛ و فقط به‎دلیل تجربه تلخ سفر قبلی از رزرو از طریق آژانس‌های مسافرتی منصرف شده باشد ، کل صنف گردشگری و آژانس‌ها زیر سؤال برود . حتما بارها این جملات را از عموم مردم شنیده‎ایم که:

آژانس‎ها دروغ میگویند ، فلان هتل خیلی کثیف است . آژانس‎ها پرواز را گران می‎دهند ، برو پای پرواز ارزان‌تر گیرت می‌آید .

پس با رفتار کاسبانه در فروش سایر همکاران و خود را خراب نکنید!وقتی از الگوی گردشگری صحبت به میان می آید ، علاوه بر رفتارهای فردی باید به تجربه‌ی سفر کانتر هم اشاره کرد . یعنی هر کارمند در هر مسیری که فعالیت دارد باید تجریه‎ی دیداری از آن مکان گردشگری را داشته باشد . کارمند صدور بلیط سیستمی که خود سابقه پرواز با ایرلاین‎ها و کلاس‌های گوناگون پروازی را داشته باشد ، خیلی بهتر از کارمندی که فقط برحسب گذرانیدن دوره‌های تیکت مسافر را راهنمایی می‌کند بر انتخاب و رضایت مسافر تأثیر می‌گذارد . و یا کارمند تور داخلی یا خارجی که خود مسیرهای مختلفی را سفر کرده است با اشاره به خیابان‌ها و حتی مراکز خرید مناسب آن مقصد و آداب و رسوم مردمان آن نقطه گردشگری ، می‌تواند مسافر را برای انتخاب بهترین مسیر راهنمایی کند . طرز بیان کارمندی که خود از نزدیک آن مسیر را دیده با کارمندی که فقط طوطی‌وار توضیحاتی می‌دهد بسیار متفاوت است و مسافر این را به‌خوبی درک می‌کند!

مثال: کارمندی که به مسافر توضیح می‌دهد در سنگاپور جویدن آدامس ممنوع است و استفاده از آن جریمه مالی و حتی حبس دارد و اعلام می‌کند که خود من شاهد آن بوده‌ام ، الگوی گردشگری خوبی برای مسافرش می‌شود و سفر پیش‌بینی شده و بهتری را برای مسافرش رقم می‎زند!

پس الگوی گردشگری مناسبی برای مسافرین خود باشید!

 پیشنهاد برای کارمندان آژانس های هواپیمایی :

  •  برای بهتر کردن رفتار خود با مسافر می‌توانید در کلاس‌های کوتاه‌مدت مربوط به آداب معاشرت که معمولا در هتل‌ها برگزار می‌شود شرکت کنید .
  •  سعی کنید در مسیرهای داخلی حتی برای چند ساعت به شهرهای گردشگری مراجعه کنید و کیفیت هتل‌ها و لوکیشن‎ها را از نزدیک بررسی کنید . و اگر از لیدر محلی استفاده می‌کنید با وی ملاقاتی داشته باشید .
  •  در مسیرهای خارجی حتما از تورهای اینفو استقبال کنید تا با قوانین آن کشور و شهرهای مربوط به آن آگاه باشید و مسافر را نیز آگاه کنید تا الگوی گردشگری مناسبی برای مسافران خود باشید .
  •  از ارسال پیامک دروغین و تبلیغاتی مانند تور مشهد هوایی ۳۰ هزار تومان و یا تور استانبول هوایی ۱۵۰ هزار تومان اجتناب کنید . مسافران با این تبلیغات خنده‌دار آشنایی کامل دارند . همیشه صداقت را در نظر داشته باشید . شاید روزی شما واقعا تور تخفیف خورده‌ای داشته باشید و اطلاع‌رسانی کنید ، ولی دیگر به شما اعتماد نکنند و حتی تماس هم نگیرند!

Comments

Popular Posts