فاجعه در آسمان مهرآباد

 در ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۱۹ بهمن مسافران پرواز ۹۶۲ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به مقصد مشهد در فرودگاه مهرآباد، وارد هواپیمای مدل توپولوف ۱۵۴ مسافربری می‌شوند. این هواپیما برعکس بسیاری از پروازها آن روز بدون هیچ تأخیری ۱۵ دقیقه بعد در ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه در ابتدای باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد قرار می‌گیرد تا پرواز خود را انجام دهد. خلبان روس این پرواز که ۱۲ هزار ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت، از برج مراقبت دستور اوج‌گیری تا ارتفاع ۶۰۰۰ پا و سپس گردش را دریافت می‌کند؛ در این بین در آسمان تهران و در نزدیکی فرودگاه مهرآباد پنج هواپیمای جنگنده سوخو ۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش مشغول پرواز گروهی برای آمادگی مانورهای هوایی روز ۲۲ بهمن بودند. این جنگنده‌ها از سمت شرق به غرب در آسمان تهران در حال پرواز بودند و اجازه فرود در فرودگاه مهرآباد را درخواست می‌کنند؛ اجازه فرودی که همزمان با اوج‌گیری هواپیمای مسافربری توپولوف ۱۵۴ ایران ایرتور می‌شود. ۵ فروند سوخو با فاصله یک مایل از یکدیگر به ترتیب گردش می‌کنند. 

آخرین فروند از سوخوها در فاصله ۴ مایلی از غرب برج گردش به چپ می‌‌کند و در این لحظه هواپیمای توپولوف در محدوده گردش سوخوها قرار می‌گیرد و فاجعه بر فراز آسمان مهرآباد رخ می‌دهد. براثر برخورد جنگنده سوخو با هواپیمای مسافربری، موتور عقب و دم هواپیمای توپولوف کنده شده و سقوط اتفاق می‌افتد. هر دو هواپیما در محل دپوی ارتش در حوالی تهرانسر به زمین برخورد می‌کنند و تمامی ۱۳۱ سرنشین هواپیمای توپولوف و همچنین دو خلبان جنگنده سوخو در این حادثه جان خود را از دست می‌دهند.
بعد‌از وقوع این فاجعه تیمی از کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و مهم‌ترین دلایل این حادثه را: «عدم دقت کنترلر برج در تأیید اجازه پرواز به توپولف در حالی که جنگنده‌ها در حال فرود بودند؛ عدم اعلام به خلبان توپولف مبنی بر پرواز سوخوها بر فراز مهرآباد؛ عدم اعلام به خلبان سوخو مبنی بر تیک‌آف یک فروند توپولف به‌صورت هم‌ زمان با گردش به چپ سوخوها؛ اشتباه خلبان سوخو در حفظ ارتفاع جدایی و امن خود طبق درخواست برج که باعث برخورد دو هواپیما به یکدیگر شد» اعلام کرد.

Comments

Popular Posts