تبعات یک شلیک؛ انهدام هواپیمای اوکراینی چقدر به اقتصاد ایران خسارت میزند؟
اتفاقات یازده روز گذشته، از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق تا روزی که مشخص شد هواپیمای اوکراینی با "خطای انسانی" هدف موشک سپاه پاسداران قرار گرفته، به غیر از پیامدهای سیاسی، تاثیرات قابل توجهی هم بر اقتصاد ایران دارد.
در پی اتفاقات اخیر بعضی شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود به ایران و عراق را لغو کردند یا مسیر خود را برای دوری از آسمان این دو کشور تغییر دادند.
شرکت هوایپمایی لوفتهانزای آلمان دستکم تا بیستم ژانویه پروازهای خود را به تهران لغو کرده و سوئد هم پروازهای ایران ایر به دو شهر استکهلم و گوتنبرگ را فعلا لغو کرده است.
بعضی خطوط هوایی هم مسیر خود را برای دوری از آسمان ایران و عراق تغییر دادهاند؛ مانند شرکت هواپیمایی کیالام-ایر فرانس فرانسه، ایر شاتل نروژ، خطوط هواپیمایی مالزی و کانتاس استرالیا.
این فهرست البته محدود به همین شرکتها نیست با این حال برخی شرکتها مانند خط هوایی ترکیه و شرکت هواپیمایی پگاسوس ترکیه به پرواز خود به تهران ادامه دادند.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا به شرکتهای هواپیمایی اروپا توصیه کرده "تا اطلاع ثانوی" از پرواز بر فراز ایران خودداری کنند که این هم بر نگرانیها افزوده است.
بر اساس اعلام شرکت فرودگاهها و ناوبری هواپیماهای ایران، عبور هواپیماها از آسمان ایران در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که "نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) چهار درصد کاهش داشته است."
سیاوش امیرمکری، رئیس این شرکت تابستان امسال گفته بود :"از میزان این درآمد در سال جاری فعلا آماری نداریم، البته تعداد پروازهای ما به کمتر از ۹۰۰ پرواز در روز رسیده و پیشبینی میکنیم حدود ده درصد کاهش را در این زمینه تجربه کنیم."
درآمد پروازهای عبوری، بر مبنای وزن هواپیما و مسافت طی شده در آسمان هر کشور تعیین میشود؛ این هزینه در ایران برای هر یک تُن وزن هواپیما، چهار هزارم دلار در کیلومتر است.
به غیر از این ایران باید غرامت هواپیمای ساقط شده را به شرکت هواپیمایی اوکراین بپردازد.
غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی میزان خسارت را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده که "هفتاد میلیون دلار آن مربوط به بدنه هواپیماست."
به این رقم باید غرامتی را هم اضافه کرد که دولت ایران باید به خانواده بازماندگان پرداخت کند.
Comments
Post a Comment